Navigáció, avagy hol téved el a látogató

Ingyenes próba!

Navigáció, avagy hol téved el a látogató

Egy web áruház navigációjának a célja egyszerűen az, hogy a látogatók (vásárlók) számára elérhetővé tegye azt a tartalmat, amit keresnek. A sok információt hordozó oldalak esetében a navigációt érdemes előre megtervezni, mert az új funkciók ad hoc hozzáadása zavaros összképet eredményez, végső soron káoszt a látogatók szemében.

Mindig a látogatók fejével kell gondolkodnia! Nem arra kell törekedni, hogy Mi mit szeretnénk megmutatni cégünkről vagy termékeinkből, hanem arra, hogy a látogatók mit fognak keresni nálunk, és hogyan jutnak el odáig. Ennek megfelelően a különféle indíttatású látogatóknak a web áruházban végzett lépéseit célszerű lemodellezni, és a navigációs tervet ahhoz igazítani, hogy megkönnyítsük a dolgukat. Egy web áruháznál alaposan végig kell gondolni, hogy a termék kategóriákból történő választástól kezdve hogyan vezetjük végig a megrendelőket a vásárlási folyamaton, mert ha bármelyik lépésnél megakadnak, a legtöbbjük azonnal felhagy a vásárlással. Ez mind-mind nagyon triviálisnak tűnik, mégis, amikor a megvalósításra kerül sor, rengeteg olyan web áruházat találhatunk, ahol a vevőnek kínlódással jár egy-egy lépés befejezése vagy egy-egy funkció használata.

A vevő számára a navigáció akkor megnyugtató, ha a következő két dolgot mindig tudja:

  • hol jár a web áruházban
  • merre kell továbblépnie

A helyzetjelzők szerepe a navigációban:

A helyzetjelzők megmutatják a látogatóknak, hogy hol járnak éppen a web áruház böngészésében vagy a vásárlás folyamatában. Gondolnunk kell arra, hogy nem minden olvasó a főlapunkon keresztül lép rá az egyes oldalainkra, hanem például a keresők segítségével bármelyik konkrét belső oldalunkat is megtalálhatják.

A helyzetjelzőknek mindegyik oldalunkon ugyanott kell elhelyezkedniük, ugyanabban a stílusban. Pontosan jelezniük kell, hogy a látogató hol van, akkor is, ha közvetlenül egy belső oldalunkra lépett rá. A helyzetjelző legyen szoros kapcsolatban a többi navigációs elemmel.

Egy egyszerűbb honlap számára egy szöveges vagy grafikus fejléc az oldal megnevezésével elegendő. Persze ekkor a navigációs rendszernek is követnie kell ezt a sémát, azaz a navigációs gomboknak utalniuk kell az oldalak megnevezésére (lásd például a szöveges menüt).

Színeket is használhatunk a navigációban. Valamilyen háttérszín változása jelentheti például azt, hogy a honlap egy másik szekciójába értünk. Ez akkor igazán hatékony, ha a navigációs gombok is tükrözik ezeket a színeket.

Egy olyan navigációs rendszer nagyon hatékony tud lenni, ahol nemcsak a főmenü látszik minden oldalon, hanem az is, hogy az adott oldalra milyen lépéseken keresztül jutottunk el a főoldalról. Ha a bejárás minden egyes szintje kattintható, akkor a látogató adott esetben a vissza gomb sokszori nyomogatásától mentesülhet, így könnyítve meg a navigálását.

0 hozzászolás

Mondja el véleményét

  1. (kötelező)
  2. Kérjük, adja meg a képen látható művelet összegét! =